Sunday, May 17, 2009

Jom Blog

Terima kasih kepada para pelajar RLM yang telah turut serta menjayakan blog ini.
Ada pelajar yang hanya melawat/membaca blog ini dan ada juga yang turut serta dalam memberi respon kepada sesuatu isu dalam blog ini.

RLM telah masuk minggu ketiga dan saya berpendapat bahawa pelajar sekelian telah dapat menyesuaikan diri dengan tugas harian sebagai seorang guru pelatih. Sehubungan itu, pihak RLM berharap agar lebih ramai lagi pelajar yang turut serta dalam ruangan blog ini.

Langkah untuk memberi respon dalam blog ini:
1. Klik pada 'comments'
2. Satu kotak (dialog box) akan keluar. Tulis pertanyaan/respon/dlln.
INGAT tulis nama, matrik dan nama sekolah anda
3. Klik 'select profile'
a. Google Account - bagi yang ada e.mail google
b. Name/URL - bagi yang ada URL friendster, facebook, dlln
(mesti ingat URLnya eg http://www/. ................)
c. Anonymous (yang paling mudah)
d. Profile lain - biarkan kerana anda tidak terlibat
(*Pilih satu profile sahaja)
4. Klik 'post a comment' - dan taipkan word verification
5. Klik 'finish '
6. Jika berjaya - ayat 'Your comment was published" akan keluar

Jika tidak berjaya - sila ulangi langkah 4 dan 5 semula

Selamat berjaya kepada yang pertama kali mahu menyertai blog ini !

9 comments:

  1. NORHASLIZA RAZALI (106598)
    SMK TENGKU MAHMUD 2
    22200 ALOR LINTANG,
    BESUT TERENGGANU

    Assalamualaikum W.B.T

    Apa khabar kawan-kawan semua?Terlebih dahulu saya ingin mengucapkan selamat menjalani RLM kepada rakan-rakan seperjuangan dan semoga dapat penjalankan tugas dengan efisyen dan efektif.
    Program RLM di sek Men Keb Tengku Mahmud 2 ini telah memberikan banyak pengalaman dan input yang berguna kepada saya sebagai bakal guru.
    Memang tidak dapat saya nafikan bahawa agak sukar untuk menyesuaikan diri pada minggu pertama RLM.Ini kerana inilah kali pertama saya berhadapan dengan guru-guru sekolah menengah Tengku Mahmud 2.
    Namun selepas hari kedua berada di sekolah tersebut, alhamdulillah..saya bersyukur kepada Allah kerana semua cikgu-cikgu di sini termasuklah Pengetua Sekolah dan Penolong Kanan sangat baik dan peramah. Mereka banyak membantu saya dalam memberikan maklumat tentang pengajaran dan pembelajaran di sekolah di samping tidak lokek berkongsi idea dan tips - tips untuk menjadi guru yang cemerlang.

    Soalan 1 : Saya ingin bertanya,pihak FSKP ada
    tak sediakan elaun untuk pelajar
    RLM semester ni?
    Soalan 2 : Sekiranya pihak sekolah menyuruh
    saya mengendalikan sesuatu program,
    dan pada masa tersebut berlaku
    kecemasan atau kemalangan kepada
    saya, adakah pihak FSKP ada
    sediakan saya insurans untuk
    keselamatan?
    sekian sahaja, selamat maju jaya.

    ReplyDelete
  2. Hasliza,

    Bidang Pendidikan TIDAK pernah menyediakan sebrang elaun untuk RLM kepada pelajar-pelajar. Jika seseorang pelajar mendapat tajaan dari Yayasan Sabah contohnya, maka elaun RLM itu di bayar oleh pihak Kerajaan Negeri Sabah.

    Bila tajaan lain, saya tidak pasti. Anda mendapat biasiswa atau tajaan dari pihak mana?

    ReplyDelete
  3. segala cabaran yang mendatang harus ditempuh dengan bijak dan berhemah demi memenangi hati pelajar

    UMIKALSOM ZULKIFLI
    106611
    SMK SERI BUDIMAN
    KUALA TERENGGANU

    ReplyDelete
  4. SMK HAMZAH MACHANG
    NORAFIDA (103091)
    NAZIHAH(100969)
    NOR AISAH BINTI AYUP (104000)

    Assalammualaikum w.b.t
    pada minggu pertama RLM saya merasa janggal dengan persekitaran sekolah..Nyata,kedatangan kami ke sekolah ini tidak dinantikan kerana surat dari pihak kolej tidak sampai di pejabat sekolah..kedatangan dan niat kami dinafikan, namun kami mengambil jalan untuk mendiamkan diri dan menunggu saja reaksi seterusnya pihak sekolah...
    mungkin disebabkan sekolah ini terlalu ramai menerima pelajar-pelajar dari universiti lain untuk diadakan ROS, maka kami diabaikan..
    Walau bagaimanapun kami menerima ini sebagai sesuatu yang harus dihadapi oleh setiap guru baru dan bakal guru..

    ReplyDelete
  5. Norafida,

    SMK Macang masih belum menerima suarat RLM dari Bidang Pendidikan UUM CAS lagi ke?

    Sudahkah anda beritahu kepada pensyarah atau ketua zon Kelantan.

    Hasnan UUM CAS-Education

    ReplyDelete
  6. ASSALAMUALAIKUM..
    bersyukur saya kehadrat ilahi kerana telah memberi peluang kepada saya untuk melalui pengalaman RLM yang amat bermakna. berada di sekolah ini, saya rasakan seperti berada di tempat sendiri, guru-guru yang peramah dan tidak merungut walaupun kami banyak menyusahkan mereka sepanjang kami di sini amat kami hargai. hubungan saya dan rakan saya dengan guru-guru di sini amat mesra bagaikan sebuah keluarga. harap semua rakan-rakan turut sama merasa bahagia seperti kami..akhir kata, selamat bercuti...dan jangan jeles nak p rombongan free,hehe, bye

    ReplyDelete
  7. NURNADIAH BT. MOHAMED MARZUKY (192128)

    1. The 2 advantages of Computer Based Learning in reading are:
    a)it can improve students reading speed
    b)understanding the comprehension besides it facilitates students to read more .

    2)important of pre-reading
    students will be exposed to the reading by getting the stimuly of text.

    3)activities in implying multiple intelligent in the language classroom.
    learn by listening to and interacting with songs and software on the web. learn with pictures on the CD and DVD

    4. Why MI is important in LI?
    because students come from different background

    5. Why MI is important to EFL teacher?
    teacher can get to know their students' abilities and disabilities.

    6. List 4 types of phonics.
    synthetic phonic, analytical phonic, analogy phonic, embedded phonic.

    ReplyDelete
  8. GARY MARVIN ANAK MININ 192115
    1. a)it can improve students reading speed
    b)understanding the comprehension besides it facilitates students to read more.

    2. It is important of pre-reading
    students will be exposed to the reading by getting the stimuly of text

    3. a)Enhances learners language skill
    b) High motivation to learn English

    4.students come from different background

    5.teacher can get to know their students' abilities and disabilities.

    6. synthetic phonic, analytical phonic, analogy phonic, embedded phonic

    ReplyDelete
  9. Most of my reading is done on computers.

    ReplyDelete